Livestreams: de 3 meest gemaakte fouten en tips

De 3 meest gemaakte fouten bij livestreams

De 3 meest gemaakte fouten bij livestreams​

Livestreams worden met de dag populairder. Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar een livestream en zijn begonnen met het organiseren ervan. Het is tenslotte een enorme boost voor je imago.

Of het nu een livestream is voor YouTube, Webinargeek of welke platform dan ook. Livestreams blijven een ingewikkeld vak. Fouten zijn dus snel gemaakt, welke grote gevolgen kunnen hebben.  Een livestream die niet goed verloopt heeft nou eenmaal een tegengesteld effect. Imagoschade is zeker niet uitgesloten.

Maar, hoe organiseer je een succesvolle livestream? Wat zijn de meest gemaakte fouten? In deze blog ga ik daar op in…

livestream - flyadrone

De meest gemaakte fouten

Livestreams vergen veel van de verantwoordelijke. Je dient namelijk veel (technische) kennis te hebben op dit vlak. Toch stopt het niet bij technische kennis. Je leert het in de meeste gevallen door fouten te maken en daarvan te leren. Door deze tips te delen maak je in ieder geval deze fouten niet meer…

1. Een livestream zonder interactiemogelijkheden

Er is een hele hoge kans dat je na het lezen van deze alinea zult besluiten of het de moeite waard is om verder te lezen. Dat is ook het geval bij uw livestreams. Je hebt niet veel de tijd om een goede eerste indruk achter te laten. Daarom zijn interactiemogelijkheden een MUST voor een goede livestream.

Laat een goede eerste indruk achter door  kijkers de mogelijkheid te bieden om te chatten met andere deelnemers of een spectaculaire opening. Vervolgens kun je de aandacht van hen vasthouden door hen vragen te stellen en eventueel een poll in beeld te brengen. Zo voelen de deelnemers zich betrokken en heeft je livestream een hogere slagingskans.

2. Geen gebruik maken van call to actions en follow ups

De meeste livestreams en webinars worden vaak gehouden met een bepaald (commercieel) doel in gedachten. Dat kan zijn om bijvoorbeeld meer awareness te genereren onder een doelgroep, maar ook hen over te laten gaan tot de aankoop van een product of dienst. De meest effectieve manier om dat te doen is door middel van een call to action in beeld te laten komen. Zo kunnen de kijkers op een makkelijke wijze precies doen wat jij van hen verwacht.

Organiseer je een reeks livestreams? Als dat zo is, zou het een een gemiste kans zijn om de volgende- of vorige aflevering niet te promoten door middel van een call to action.

3. Vooraf geen consistente planning maken

In het begin had ik het over een goede eerste indruk. Een goede eerste indruk komt enkel tot stand door de livestream van te voren goed in te plannen. Alles moet verlopen zoals gepland, om zo verwarring te voorkomen. Zorg er daarom voor dat alles tot in de details gepland is en klaar staat om live te gaan. Alles moet kloppen als je eenmaal live bent.

Liever je livestream uitbesteden?

Wil je liever je livestream laten organiseren door professionals? Neem gerust contact met ons op. Wij zijn je graag van dienst!

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *